Saturday, March 25, 2017

Kerja Kursus STPM, Pengajian Am, Penggal 2 - Metodologi Kajian

4.0 METODOLOGI KAJIAN

Pendahuluan

            Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat, (2007:halaman 1230) ‘metodologi’ bermaksud sistem yang merangkumi kaedah dan prinsip yang digunakan dalam sesuatu kegiatan, disiplin dan sebagainya.  Selain itu, metodologi juga merupakan satu kaedah yang digunakan untuk melaksanakan kajian ke atas subjek kajian yang tertentu mengikut disiplin yang teratur.  Tujuannya adalah untuk menghasilkan kajian yang baik.  Oleh yang demikan, pengkaji haruslah sedaya upaya memanfaatkan teori penyelidikan tersebut dalam penghasilan kertas projek ini.

Oleh itu, dalam bahagian ini, pengkaji akan membincangkan tentang reka bentuk kajian, sampel kajian, batasan kajian, instrument kajian dan prosedur analisis data bagi menjawab persoalan-persoalan kajian yang telah dikemukakan lebih awal.  Selain itu, metodologi kajian juga boleh digunakan bagi memastikan objektif kajian dapat dicapai berdasarkan data sah dan dipercayai.

4.1 Reka Bentuk Kajian

            Kajian ini berbentuk kajian tinjauan berbentuk deskriptif.  Kajian tinjauan merupakan satu rangka rujuk mengenai perkara-perkara yang berkaitan dengan persampelan, pengukuran dan analisis data.  Penyelidikan deskriptif merupakan suatu jenis penyelidikan yang bertujuan untuk menerangkan fenomena yang sedang berlaku.  Kajian ini adalah untuk mengenalpasti perkhidmatan yang disediakan di Dewan Pusat Sivik (KESEDAR) Gua Musang, Kelantan serta mengkaji tahap kepuasan pengguna terhadap perkhidmatan yang disediakan di dewan tersebut.




4.2 Instrument Kajian

            Instrument ialah proses menyediakan alat pengumpulan data menerusi konsep yang berkaitan dengan sikap, persepsi, pandangan, dan keterangan latar belakang.

Jadual 1 : Kaedah Instrument Kajian.
Kaedah
Instrument
Kuantitatif
Borang Soal Selidik dan Borang Temubual
Kualitatif
Rujukan dan Pemerhatian
Sumber : Kajian Lapangan ,2016.

4.2.1 Soal Selidik

            Instrument soal selidik ialah alat pengukur yang popular dalam kajian tinjauan.  Borang soal selidik ini dibina mengikut prinsip Keep It Short and Simple (KISS) iaitu mengemukakan soalan yang mudah difahami dan ringkas, ( R.Kuberan et al, 2013 ).  Borang soal selidik ini mengandungi tiga bahagian iaitu bahagian A, bahagian B, dan bahagian C dengan menggunakan skala likert lima aras.

4.2.2 Temubual

            Instrument temubual mempunyai dua peringkat iaitu secara formal dan tidak formal.  Kaedah temubual ini boleh digunakan secara bersemuka, tidak bersemuka, dan bantuan komputer.  Kaedah yang pengkaji gunakan adalah tidak formal iaitu secara bersemuka yang melibatkan penyelia (KESEDAR) yang bertugas dalam memajukan dewan tersebut serta dua orang pelanggan yang mendapatkan perkhidmatan dewan tersebut.  Pengkaji menjalankan temubual dalam keadaan yang selesa, dan pengkaji juga berwatak sebagai pendengar yang baik, malahan pengkaji juga mengajukan soalan yang penting itu dengan jelas dan tepat.  Pengkaji telah menyenaraikan beberapa persoalan bagi menjawab objektif kajian ini.

4.2.3 Rujukan Kepustakaan

            Instrument rujukan utama yang pengkaji perolehi daripada bahan ilmiah seperti buku-buku, kamus, dan sumber internet yang berkaitan dengan perkhidmatan yang disediakan di Dewan Pusat Sivik (KESEDAR) di Gua Musang, Kelantan.  Sumber rujukan adalah penting untuk melihat hasil dapatan terdahulu.


i.                    Buku :
Pengkaji telah menggunakan pelbagai buku yang berkaitan dengan tajuk yang dipilih oleh pengkaji.  Terdapat pelbagai maklumat yang pengkaji perolehi daripada beberapa buah buku bagi menambahkan lagi maklumat dalam kajian ini.

ii.                  Kamus :
Kaedah ini juga dijalankan dengan cara merujuk kepada Kamus Dewan bagi mendapatkan maklumat berkaitan dengan tajuk yang dikaji.  Melalui kaedah ini, pengkaji telah berjaya menambah ilmu pengetahuan yang sedia ada.

iii.                Internet :
Kaedah terakhir yang digunakan oleh pengkaji ialah melalui internet.  Pengkaji melayari internet bagi membantu dalam menyempurnakan kerja kursus ini. Oleh itu, pengkaji telah melayari laman sesawang berkaitan dengan tajuk yang dipilih oleh pengkaji bagi membantu pengkaji dalam menyiapkan kajian yang dipilih.

4.2.4 Pemerhatian

            Instrument pemerhatian adalah kaedah yang dijalankan secara langsung.  Kaedah ini dijalankan semasa lawatan ke Dewan Pusat Sivik (KESEDAR), Gua Musang. Pengkaji menyediakan borang pemerhatian jenis terbuka untuk memerhati dan menganalisa dapatan kajian.  Pengkaji mencatatkan item-item yang diperhatikan dan menyediakan gambar-gambar yang berkaitan.  Pemerhatian dilakukan dari pagi hingga ke petang. 

4.3 Sampel Kajian

            Persampelan ialah kumpulan manusia, institusi, tempat, atau fenomena yang menjadi sumber informasi yang diperlukan oleh pengkaji.  Pemilihan sampel dalam kajian tinjauan adalah secara rawak daripada sesuatu populasi yang dikenalpasti.  Responden kajian ini terdiri daripada tiga puluh orang penduduk dari kawasan Taman Wangsa Mewangi, Gua Musang.  Mereka terdiri daripada sepuluh orang perempuan dan dua puluh orang lelaki dari penduduk di kawasan tersebut yang akan diambil sebagai responden.  Responden terbatas kepada penduduk yang menetap di kawasan Taman Wangsa Mewangi, Gua Musang dan mengisi borang soal selidik dengan lengkap pada hari kajian di jalankan.  Bagi teknik persampelan yang digunakan dalam kajian ini pula ialah menggunakan teknik persampelan rawak mudah di mana dengan menggunakan prosedur persampelan ini, setiap penduduk di kawasan Taman Wangsa Mewangi, Gua Musang mempunyai peluang yang sama untuk dipilih sebagai responden.  Sampel kajian terdiri daripada tiga puluh orang penduduk dan tiga puluh borang soal selidik akan diberikan kepada mereka secara rawak mudah untuk memperoleh data yang lebih tepat.  Dalam penggunaan kaedah secara kuantitatif pula, tiga orang akan dipilih untuk ditemubual.

4.4 Cara Pengumpulan Data

            Data dan maklumat kajian ini dikumpul menggunakan pelbagai cara seperti dokumentasi, borang soal selidik, temubual dan borang pemerhatian.

            4.4.1 Dokumentasi

                        Kajian ini dimulakan dengan kajian terhadap bahan-bahan bertulis yang telah diterbitkan sepeti buku, dan sumber daripada internet bagi mendapatkan maklumat berkenaan dengan perkhidmatan yang disediakan di Dewan Pusat Sivik (KESEDAR) Gua Musang.

            4.4.2 Pemerhatian

                        Kaedah pemerhatian ini dijalankan selama satu hari di sekitar kawasan Dewan Pusat Sivik (KESEDAR) Gua Musang, iaitu sebanyak tiga kali atau tiga peringkat.  Borang pemerhatian ini adalah jenis borang pemerhatian terbuka iaitu pengkaji melihat majlis atau perhimpunan tersebut dijalankan di dewan berkenaan selama tempoh berkenaan.  Sesi pemerhatian ini telah dijalankan pada tarikh 19 Februari 2016, 26 Februari 2016 & 04 Mac 2016 yang berlangsung antara jam 3.00 hingga 6.00 petang iaitu majlis perkahwinan, majlis ilmu, dan ceramah perdana.

            4.4.3 Soal Selidik

                        Borang soal selidik yang sesuai telah pengkaji buat untuk mendapatkan dan mengumpul maklumat yang tepat dan betul berdasarkan objektif kajian.  Borang telah diedarkan secara rawak kepada responden di kawasan kajian.  Borang soal selidik terdiri daripada tiga bahagian iaitu bahagian A, bahagian B, dan bahagian C.  Bahagian A adalah mengenai maklumat diri responden.  Bahagian B pula ialah mengenai soalan yang berkaitan dengan perkhidmatan yang disediakan di Dewan Pusat Sivik (KESEDAR) Gua Musang.  Manakala, bahagian C adalah soalan mengenai tahap kepuasan pengguna terhadap perkhidmatan yang disediakan di Dewan Pusat Sivik (KESEDAR) Gua Musang.  Kajian ini menggunakan skala likert lima aras iaitu 5 ialah sangat setuju, 4 menunjukkan setuju, 3 ialah tidak pasti, 2 pula ialah untuk tidak setuju dan akhir sekali 1 ialah sangat tidak setuju.  Borang soal selidik ini telah diedarkan kepada penduduk ketika pengkaji mengunjungi kawasan kediaman mereka yang terletak berdekatan dengan dewan tesebut.  Borang ini juga diberikan kepada salah seorang pegawai (KESEDAR) yang bertanggungjawab dalam menjaga perkembangan serta kemajuan dewan berkenaan.


            4.4.4 Temubual

                        Pengkaji menemubual tiga orang pengguna yang mendapatkan perkhidmatan di Dewan Pusat Sivik (KESEDAR) Gua Musang. Pengkaji menyediakan borang temubual yang mengandungi lima belas soalan berstruktur.  Tujuan utama temubual ini adalah untuk mengetahui tentang perkhidmatan yang disediakan di dewan ini.  Pengkaji mengadakan sesi temubual bersama dengan penduduk yang hadir ke majlis yang diadakan oleh pengguna dewan ini.  Pada masa yang sama, pengkaji juga menemubual pegawai yang bertanggungjawab ke atas perkhidmatan yang disediakan di dewan ini.

4.5 Cara Analisis Data

            Pada peringkat akhir kajian ini, telah dijalankan analisis secara deskriptif untuk menganalisis data daripada soal selidik dan penilaian untuk menghasilkan laporan kajian.  Data yang telah diperoleh daripada analisis ini menggunakan kekerapan, peratusan, jadual, graf, dan carta.  Selain itu, pengkaji juga menganalisis data bagi penyataan yang menggunakan skala likert 5 aras seperti berikut :

SKALA
TANDA (√)
Sangat Setuju

Setuju

Tidak Pasti

Tidak setuju

Sangat Tidak Setuju



            

10 comments:

Anonymous said...

thank u kak rujukan ni sangat membantu saya .moga allah mudahkan urusan akak

Anonymous said...

It is helpful for me. Thanks.

Anonymous said...

After I originally commented I appear to have clicked on the -Notify me
when new comments are added- checkbox and now whenever a comment is added I get 4 emails with the same comment.

There has to be a means you are able to remove me from that service?
Appreciate it!

Anonymous said...

I've been surfing online more than three hours nowadays,
but I never discovered any interesting article like yours.
It is pretty price enough for me. In my view, if all web owners and bloggers made just right content material as you probably did, the web will likely be a lot more useful than ever before.

Anonymous said...

We do not assessment AUTOMOBILES passages to be taught anything.

Anonymous said...

Thank u!

Unknown said...

thnks honeyyyy

Anonymous said...

sy ambil sedikit sebagai panduan untuk kerja kursus ya terima kasih kak semoga ALLAH murahkn rezeki kak

Anonymous said...

sy ambil sedikit sebagai panduan untuk kerja kursus ya terima kasih kak semoga ALLAH murahkn rezeki kak

Anonymous said...

thnkyou so much kak, sngt membantu. sy ambik sikit untuk kerja kursus sy ya. love ya! May God Bless u akak!

Rohani Redzwa

 Rohani Redzwa